POMAGANIE
Punkt informacyjno-doradczy dla osób niepełnosprawnych
Od 1 maja do 30 listopada Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS realizuje projekt „Punkt informacyjno-doradczy dla osób niepełnosprawnych i ich otoczenia” współfinansowany przez Miasto Rybnik. Jego celem jest udzielanie wsparcia informacyjnego i edukacyjnego osobom z niepełnosprawnościami, ich rodzinom i wszystkim mieszkańcom Rybnika potrzebującym doradztwa w obszarze niepełnosprawności. Poza doradztwem odbędą się także inne działania:
- warsztaty edukacyjne w rybnickich szkołach oswajające z niepełnosprawnością,
•warsztaty dla osób chorujących psychicznie i profesjonalistów przygotowujące do prowadzenia w szkołach prelekcji destygmatyzacyjnych i spotkań informacyjnych na temat niepełnosprawności psychicznej,
•spotkanie sieciujące dla rybnickich organizacji pozarządowych, służb i instytucji w celu podzielenia się doświadczeniami, problemami i dobrymi praktykami w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych i ich rodzin.
Kontakt: Hanna Pasterny, tel. 503 074 783
hanna.pasterny@cris.org.pl
Informacje o projekcie można znaleźć pod linkiem
Śląski Telefon dla Seniora SENIOR-fon
Śląski Telefon dla Seniora SENIOR-fon
Samorząd Województwa Śląskiego uruchomił usługę skierowaną do Seniorów zamieszkujących teren Województwa Śląskiego – Śląski Telefon dla Seniora SENIOR-fon. Operatorem telefonu jest Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego.
SENIOR-FON spełnia dwie funkcje:
FUNKCJA nr 1 – TERAPEUTYCZNA - wsparcie emocjonalne, psychologiczne, rozmowa wspierająca, pomoc w przełamaniu poczucia osamotnienia, wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa. W tym trudnym czasie, osamotnienie seniorów, czasami brak wsparcia, czasem bezsilność, dają się we znaki, tej jakże narażonej na niebezpieczeństwo grupie społecznej.
FUNKCJA nr 2 – INTERWENCYJNA - na naszej infolinii można zgłosić problem seniora, a nasi interwenci będą podejmować działania skutecznej koordynacji pomocy dla osób w potrzebie w jej środowisku lokalnym (powiadomią miejscowe służby, sprawdzą ścieżkę pomocy, zainteresują organizacje pozarządowe, inne według rozeznanej sytuacji)
Telefon funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00
Dyżur pełnią: psychologowie, terapeuci, pedagodzy, pracownicy socjalni i inni interwenci.
Działanie w ramach projektu „Śląskie pomaga” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nieodpłatna pomoc prawna
Ogłoszenie
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego dla każdego obywatela.
W Polsce nadal duża grupa obywateli nie ma dostępu do profesjonalnej pomocy prawnej. Aby umożliwić skorzystanie z porady prawnej szerszemu gronu obywateli przeprowadzona została, z inicjatywy Prezydenta RP Andrzeja Dudy, nowelizacja Ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej. Nowe regulacje pozwalają jeszcze skuteczniej walczyć z tzw. wykluczeniem prawnym – zjawiskiem godzącym w fundamentalne zasady konstytucji, takiej jak sprawiedliwość społeczna czy równość wszystkich obywateli wobec prawa.
Beneficjantami takiej pomocy mogą być obecnie nie tylko osoby o najniższej kondycji materialnej, szczególnie ciężko potraktowane przez los, ale również osoby o ustabilizowanej dotąd sytuacji rodzinnej i zawodowej, które na skutek jakiegoś nagłego wydarzenia czy nietrafnej decyzji znalazły się w kryzysie.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się w punktach wyznaczonych przez powiaty. Więcej informacji o miejscach można uzyskać w urzędzie gminy i starostwie.
Z wyrazami szacunku
Andrzej Duda
Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej