Zapraszamy na poranne RORATY


Wigilijne świece Caritas


Klerycy zapraszają młodych


Koncert Betlejem w Spodku pt. 'Głośna noc'


Musical DAWID

 

Musical DAWID

 

Premiera miała miejsce 12 i 13 października 2017 r. w sali teatralnej Pałacu Młodzieży w Katowicach w ramach obchodów XVII Dnia Papieskiego

 

Scenariusz i reżyseria: Mariusz Kozubek

Muzyka: Piotr Solorz

 

Spektakl jest muzyczno-teatralną adaptacją starotestamentalnej historii Króla Dawida (opisanej w I i II Księdze Samuela), przygotowaną specjalnie dla młodzieżowego „Teatru Franciszka”. Jest to kolejny spektakl podejmujący tematykę biblijną, napisany i wyreżyserowany przez Mariusza Kozubka - reżysera, który w niezwykły sposób odczytuje biblijne historie, odnajdując w nich za każdym razem współczesny kontekst i wydobywając z nich uniwersalne, ponadczasowe przesłanie.

Musical DAWID to dobrze napisana historia z dużym ładunkiem emocjonalnym, żartobliwymi dialogami, ale też poważną dramaturgią. Libretto, teksty piosenek, kompozycje muzyczne, choreografia, scenografia i reżyseria stanowią unikalną, niepowtarzalną całość artystyczną.

 

Treść przedstawienia

I akt.

Młody Pasterz Dawid zostaje namaszczony na króla Izraela, pomimo iż żyje jeszcze Pomazaniec Boży – Saul. Bóg odwraca się jednak od Saula, ponieważ był Mu nieposłuszny. Dawid nie dąży do obalenia Saula ani do konfrontacji – wręcz przeciwnie – stara się być lojalnym poddanym. Grając na cytrze koi szaleństwo króla, a w nierównej walce pokonuje Goliata. Saul popada jednak w coraz większy obłęd i próbuje zabić Dawida. Brnie w poczucie odrzucenia, nękają go coraz częstsze napady szału. W końcu, wywołując ducha proroka Samuela dowiaduje się, iż zginie podczas najbliższej walki. Po śmierci Saula Dawid zostaje Królem, odbija z rąk Filistynów Arkę Przymierza i w tryumfalnym tańcu sprowadza ją do Jerozolimy.

 

II akt.

Po wielu latach Dawid zakochuje się w Batszebie (żonie Uriasza Hetyty walczącego pod ammonicką twierdzą Rabba). Dawid ulega namiętności, a gdy Batszeba zachodzi w ciążę, chcąc zatuszować sprawę, sprowadza Uriasza do Jerozolimy i nakłania do współżycia z żoną. Uriasz odmawia, nie chcąc złamać prawa religijnego nakazującego wstrzemięźliwość od pożycia małżeńskiego w czasie działań wojennych. Dawid odsyła go na front nakazując swojemu dowódcy ustawić Uriasza w najgorętszym punkcie działań wojennych. Uriasz ginie na polu walki, zaś Dawid poślubia Batszebę. Jego grzech wypomina mu prorok Natan. Dawid korzy się przed Bogiem uznając swój grzech i prosi o przebaczenie. Jednak dziecko narodzone ze związku z Batszebą umiera. Mimo to Dawid nie poddaje się rozpaczy – w końcowej scenie wyśpiewuje Psalm 23: „Pan jest moim pasterzem”.

 

Idea przedstawienia

Scenariusz bazuje na strukturalnym podejściu do źródłowej, zapisanej w Biblii historii. Jej elementy zostały już po wielokroć „przepisane” na przestrzeni wieków: m.in. w bajkowych motywach pastuszków stających się królami, prostaczków zdobywających nagrodę po sprostaniu licznym próbom, listu z wyrokiem śmierci wydanego na doręczyciela (Rozenkranc i Gildenstern w „Hamlecie”), słabeuszy pokonujących fortelem olbrzymy, motywów winy, kary, pokuty i odkupienia. Libretto przedstawienia obficie z nich czerpie robiąc przy tym eksperymentalny „krok w tył” – to w ich świetle reinterpretuje teraz tamtą, źródłową historię.

 

Spektakl rozgrywa się w dwóch niezależnych opowieściach – rozbitych na dwa akty.

 

Akt pierwszy opowiada o fantastycznej, kierowanej przez Boga karierze młodego Pastuszka, który staje się Królem. Ta opowieść rozgrywa się w ciągu energetycznych, radosnych obrazów. Mnóstwo w niej żartobliwych odwołań do współczesności – akcja dzieje się na Podhalu, Saul poluje ze strzelbą na jelenie a Goliat jest Cyborgiem – maszyną do zabijania skonstruowaną przez Filistynów.

 

Akt drugi jest całkowicie odmienny. To już nie szalona, zabawna, ciut zwariowana przypowieść. To najprawdziwszy, mroczny kryminał! Opowieść o władzy, pożądaniu, namiętności, zdradzie, spisku, skrytobójczym morderstwie, winie i nieuchronnej karze. To opowieść o człowieku, który dostając wszystko – lekkomyślnie rzuca wszystko na szalę jednej namiętności. To w końcu opowieść o tym, że z największego grzechu i upadku można się podźwignąć.

 

Mariusz Kozubek zmierzył się już kiedyś z historią Dawida tworząc Rock-Operę „David”(2010 r.). Tym razem jest to jednak zupełnie nowe podejście do tematu (tylko w kilku momentach nastąpiło zapożyczenie fragmentów tekstów z wcześniejszego, operowego libretta). Muzykę do „Dawida” napisał zaś „od zera” Piotr Solorz.

 

Autorski tandem Kozubek-Solorz spotkał się po raz pierwszy przy produkcji musicalu „Ewangelia według… Kobiet”. Do grona realizatorów i tym razem dołączają zaproszeni do tamtego przedsięwzięcia artyści: Agnieszka Jasińska (scenografia), Karol Makowski (kierownictwo muzyczne) oraz organizatorzy: Mirela Gontarz (manager projektu), Małgorzata Krzeszowska (organizacja widowni) i – „last but not least” – ks. dr Robert Kaczmarek (opiekun duchowy i współzałożyciel „Teatru Franciszka”).

 

Spektakl realizowany jest w ramach obchodów XVII Dnia Papieskiego, któremu towarzyszy hasło „Idźmy naprzód z nadzieją”.

Premiera odbędzie się 12 i 13 października 2017r. na scenie teatralnej katowickiego Pałacu Młodzieży.

 

Zespół wykonawczy

W spektaklu udział weźmie ponad 40-osobowy zespół wykonawców – młodzieżowy „Teatr Franciszka” oraz 10 osobowa orkiestra pod kierunkiem Karola Makowskiego.

Tym razem (inaczej niż w przypadku „Ewangelii według... Kobiet”) w spektaklu nie występują artyści gościnni. Młody zespół musi samodzielnie podołać całemu przedsięwzięciu. Dotyczy to tym razem także instrumentalistów – trwa nabór do „Orkiestry Teatru Franciszka”, pod kierunkiem Karola Makowskiego (band rockowy plus kwartet smyczkowy utworzony przez młodych muzyków – w większości studentów Akademii Muzycznej w Katowicach).

 

Scenariusz i Reżyseria: Mariusz Kozubek

Muzyka: Piotr Solorz

Scenografia: Agnieszka Jasińska

Choreografia: Natalia Wysypoł

Biuro organizacyjne: Małgorzata Krzeszowska

Opiekun Duchowy Teatru Franciszka: ks. dr Robert Kaczmarek

Manager: Mirela Gontarz

 

 

 

Twórcy i uczestnicy projektu:

 

Mariusz Kozubek – reżyser, założyciel i wieloletni dyrektor artystyczny Teatru „A”, współzałożyciel „Teatru Franciszka”; twórca ponad 30 autorskich premier: spektakli dramatycznych, muzycznych, przedstawień ulicznych i widowisk. Reżyser i scenarzysta m.in. megawidowiska „Franciszek – wezwanie z Asyżu” (2013) „Exodus” (2014), Musicalu 'Jonasz' (2015), pop-rock opery „David” (na motywach historii biblijnego króla Dawida, 2010), „Pasji” – widowiska o Śmierci i Zmartwychwstaniu Pańskim (2005), widowiska ulicznego „Genesis” (w oparciu o dziewięć pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju, 2004), „Pelikana” (musicalu o męczennikach XX w. – spektakl przygotowany na Światowe Dni Młodzieży w Kolonii w 2005r we współpracy z międzynarodową organizacją „Kirche in Not”), twórca adaptacji scenicznej starotestamentalnej 'Księgi Tobiasza” (1997, 2016). Autor scenariuszy teatralnych, filmów, słuchowisk radiowych, programów telewizyjnych i piosenek. Aktor, wokalista, pedagog.

 

Piotr Solorz – Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (kierunek Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej). Stypendysta Fundacji 'Dzieło Nowego Tysiąclecia'. Muzykoterapeuta, aktor, kompozytor, aranżer, wokalista, multiinstrumentalista, pedagog, instruktor muzyczny. Autor piosenek, kompozycji muzycznych, muzyki teatralnej. Współzałożyciel zespołu muzyczno-wokalnego „SoulCube”, członek zespołów: „Tylko Ty” (instrumentalista-skrzypce); Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Katowicach (baryton). Współtwórca spektaklu kameralnego: „Dawid i Goliat” (Krakowski Teatr „B”), Kompozytor muzyki do musicalu: „Ewangelia według… Kobiet”, Odtwórca głównej roli dramatyczno-wokalnej w megawidowisku „Jonasz” w katowickim Spodku (luty 2015). Odtwórca roli św. Jana w „Misterium Męki Pańskiej” w Czerwińsku nad Wisłą (2015–2016) .Kurator wystawy 'Egzystencjalizm w sztuce młodego pokolenia' (Zabrze 2015).

 

Agnieszka Jasińska (scenografia) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na kierunku malarstwa. Zajmuje się scenografią, malarstwem, w tym pisaniem ikon, a także ilustracją, grafiką i fotografią. Autorka scenografii i kostiumów do „Ewangelii według… Kobiet” (październik 2016). Pomoc w realizacji rekwizytów i kostiumów do musicalu „Tobiasz” (czerwiec 2016). Współtworzyła scenografię do opery W. A. Mozarta 'Czarodziejski flet' wystawianej w Operze Bytomskiej i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w ramach projektu Opera Factory organizowanego przez Instytucję Kultury – Katowice Miasto Ogrodów. Współpracowała ze Szkołą Aktorską Teatru Śląskiego. Autorka elementów dekoracyjnych do Orszaku Trzech Króli w Katowicach. Swoje malarstwo prezentuje na indywidualnych wystawach. Odbiorca poprzez kontakt z jej sztuką ma szansę zetknięcia się ze Światłem, gdzie spotyka się pierwiastek ludzki z boskim.

 

Ks. dr Robert Kaczmarek – pedagog, wizytator katechetyczny, koordynator Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” w archidiecezji katowickiej, organizator obchodów Dnia Papieskiego na Śląsku, pomysłodawca i współtwórca megawidowisk o charakterze religijnym w katowickim Spodku organizowanych z okazji Dnia Papieskiego, współzałożyciel i opiekun duchowy „Teatru Franciszka”.

 

„Teatr Franciszka' – teatr młodzieżowy, działający w ramach Katolickiej Fundacji „Młodzi dla Młodych”, pod kierunkiem reżysera i dyrektora artystycznego Mariusza Kozubka (współzałożyciela Zespołu – razem z ks. Robertem Kaczmarkiem). Teatr w swoich projektach artystycznych (warsztaty, praca nad kolejnymi spektaklami, inscenizacje spektakli repertuarowych, dram biblijnych) łączy utalentowanych amatorów z profesjonalistami. Zespół Teatru posiada bogate doświadczenie sceniczne, członkowie teatru w latach 2013–2015 występowali w megawidowiskach zrealizowanych w katowickim Spodku: „Franciszek – wezwanie z Asyżu”, „Exodus” i „Jonasz”.

22 i 23 czerwca 2016 roku doszło do pierwszej, w pełni autonomicznej premiery Teatru – musicalu „Tobiasz” zaś 21 i 22 października 2016 r., kolejnej premiery – musicalu „Ewangelia według… Kobiet”. Po niej w kolejnych latach repertuar zespołu wzbogacił się w kolejne musicale: „Dawid” (2017), „Bezimienni” (2018) i „Józef Egipski” (2019). Na jesień 2019 Teatr wystawił sztukę o bł. ks. Emilu Szramku „Witraże”.


Akcje parafialnej Caritas


Rekolekcje dla maturzystów


54 godzinna adoracja o świętość kapłanów i o nowe powołania


Pomoc Kościołowi w potrzebie - Sudan Południowy


SMAK KARMELU - szkoła modlitwy karmelitańskiej


Zapamiętaj mnie (90 dni)

Aby uzyskać dane do logowania zadzwoń: 32 733-39-42